Dodenherdenking 2019

Evenbeelden van de gesneuvelde vliegeniers

4 mei was er weer een mooie herdenkingsplechtigheid bij het monument met in de kerk toespraken van wethouder Elly Konijn-Vermaas en Anja Schouten (politiechef eenheid Noord-Holland en voormalig gemeentesecretaris van Gemeente Schermer) over vrede en veiligheid.

Tussendoor de volksliederen van Australië en Engeland ter ere van de gesneuvelde vliegeniers. Dit jaar zes evenbeelden, volledig op eigen initiatief van de jongeren, in de kleding uit die tijd om aan te geven hoe jong de strijders waren. Zag er gaaf uit jongens!

Vier jeugdleden van het HB Inspirationskoor hebben twee mooie en emotionele liedjes gezongen en tot slot een voordracht van een prachtig gedicht van mevrouw Appel.

Vandaag vieren we de bevrijding en even voor elfen kwam net als voorgaande jaren het bevrijdingsvuur aan in Stompetoren. Met muzikale ondersteuning onder leiding van Cees Appel werd de loper met het vuur binnen gehaald. Onder toeziend oog van burgemeester Bruinooge werd het vuur overgedragen aan Stompetoren.

Kortom weer een geslaagde 4 en 5 mei.