Verleden blijft actueel

dorpspleinAfgelopen donderdagavond stond de motie van VVD, D’66 en Groen Links genaamd ‘Stompetoren laat zich horen’ op het programma in het Stadhuis. Een simpele vraag; kijk naar het plan van de dorpsraad. Het mocht niet baten; een meerderheid werd helaas niet gevonden.

Ondanks afwezigheid van raadslid John Hagens (Leefbaar Alkmaar) weerklonken zijn uitspraken door de raadszaal. Het verleden komt telkens weer naar boven drijven en kreeg ondanks de oproep van VVD om er met frisse blik naar te kijken weer de overhand. Het was allemaal niet zo simpel volgens Leefbaar Alkmaar.

Deze kans van grondruil van Het Schermer Wapen en de supermarkt is een nieuw gegeven en een kans die we moeten aangrijpen. De motie komt voor velen te vroeg. Leefbaar Alkmaar geeft aan een broedende kip niet te willen storen maar volgens VVD is na de participatieavond juist nu het moment om in te grijpen. Niet wachten tot dat de plannen van het college straks in een vergevorderd stadium zitten. Dit is het moment op nog bij te sturen. CDA betwijfelt of de dorpsraad wel namens het dorp spreekt en zo wordt de motie niet aangenomen.

We hebben inmiddels onze plannen duidelijk gemaakt bij de wethouder en projectleider. Een officieel schrijven als reactie op het voorontwerp bestemmingsplan Stompetoren fase 2 gaat deze week nog de deur uit. We blijven van mening dat een fatsoenlijk dorpsplein gewenst is en zullen ons hard maken voor een echt dorpshart.